Knorretjeshof

Hoe is de Knorretjeshof tot stand gekomen?

In september 2016 begon de Rabobank Vaart & Vechtstreek in Hardenberg met de Rabobank Coöperatieweken. Dit is in het leven geroepen om maatschappelijke projecten financieel te ondersteunen en verder te versterken. Rabobank leden konden een stem uitbrengen op een vereniging of stichting. De 2 thema's waren: Het 'nieuwe winkelen' en 'herbestemming van vrijkomende agrarische gebouwen'.

Met kinderopvang WiekWijs hebben wij ons hiervoor ingeschreven; Kinderopvang WiekWijs gaat de boer op! Hiermee hebben wij in totaal door stemmen; € 988,25 ontvangen, met daarboven op, het geweldige mooie bedrag van € 5.000,00.

Hiervoor moest er een vakjury van de Rabobank overtuigd worden, waarom ons project het beste was. Wie er van jullie heeft gestemd; nogmaals hartelijk dank!

In samenwerking met de familie Meier is de 'Knorretjeshof' tot stand gekomen.

Begin 2017 is hun varkensschuur verbouwd tot een speel- en educatieruimte. Irma Meier bestuurslid van de kinderopvang en tevens boerin zag dat regelmatig tijdens gesprekken en vergaderingen naar voren kwam dat er om meer ruimte gevraagd werd om buiten te spelen, de kinderen meer van de natuur te laten ontdekken, een moestuintje te beginnen of om een konijntje te aaien en verzorgen. Maar in de praktijk kwam het niet op die plek tot zijn recht. Toen is het idee ontstaan om de varkensschuur van de familie Meier zo in te richten, dat de kinderen van de kinderopvang, zo af en toe eens een uitje kunnen hebben, om onder begeleiding van de leidsters op de boerderij te komen. Zo helpen wij elkaar voort; kinderopvang WiekWijs heeft meer aanbod en de varkensschuur is zo weer tot waarde gebracht voor de familie Meier. De varkensschuur grensde al aan de omheinde speeltuin van de kinderen van Gerrit (Boer) en Irma en de achterkant van de schuur grensde al aan hun moestuin. Binnenin de varkensschuur zijn verschillende afdelingen met muurtjes, waar diverse ruimtes zijn gecreëerd zoals een:

• zit- en eetgedeelte
  • ruimte voor de allerkleinsten
  • ruimte voor de bso kinderen
  • muur met krijt- en magneet verf
  • hok met een kalfje, konijn en cavia’s
  • ruimte voor kweken van zaadjes
  • een meidenhoek
  • een jongenshoek
  • speeltafel om te sjoelen en te tafelvoetballen

Wat het zo mooi maakt voor de kinderen is dat er vrijheid is, ruimte om buiten te spelen, ze kunnen 'proeven' uit de groentetuin, leren dieren te voeren en verzorgen, ze gaan nieuwe uitdagingen aan , ontdekken de natuur, doen kennis op en ontwikkelen zich zo verder. Het is voor kinderopvang WiekWijs écht een meerwaarde om dit de kinderen te kunnen blijven aanbieden!

Voor meer informatie over de Knorretjeshof verwijzen wij jullie naar: