Kalender
Kalender
No events to display.
Overig nieuws
Print

coachles groep 7/8

We hebben onze laatste coachles gehad. De vorige keer hebben we geleerd dat je maar een klein stukje van iemand ziet, maar dat daar onder nog veel meer zit. Hoe kan je er dan achter komen wat iemand denkt of voelt? Door te vragen, je kan ook zelf vragen aan iemand hoe diegene zich voelt. Ook hebben we geleerd om duidelijk te zijn. Zeggen als je iets niet prettig vindt of juist wel. Door veel spelletjes samen te doen hebben we gewerkt aan het groepsgevoel. 
Op het eind hebben we 'over de streep' gedaan. De kinderen waren heel openhartig en eerlijk. Daardoor kregen anderen ook inzicht. Het viel bijvoorbeeld iemand op dat heel veel kinderen zich buiten gesloten hebben gevoeld. 


De laatste coachles zijn we begonnen met vernietigen van een 
vervelend gevoel. Door het op te schrijven en te
 vernietigen in de papierversnipperaar.
 Daarna deden we een spel waarbij je kon zien als er iemand iets doet in een groep dat het gevolgen kan hebben, bijvoorbeeld iets leuks zegt over iemand en dat een ander het hoort en ook leuk reageert, enz. 
William liet een 'teken' zien. De één zag een M, de ander een W, een WC-bril, een 3, enz. Wie had er nu gelijk?
Hier hebben we geleerd dat je eerst moet vragen wat diegene bedoelt, voor dat je zelf begrepen wilt worden. Hier leerden we ook dat we "OMA" thuis moeten laten. De 'O' van oordeel, de 'M' van mening en de 'A' van aannames. Voor het groepsgevoel probeerden we op een zo klein mogelijk zeil te staan. Het lukte eerst niet, maar na wat overleg en samenwerking lukte het ons!
Op het laatst kregen we een opdracht om op het zeil te staan en die om  te draaien, zonder de grond aan te raken. Hiervoor was veel overleg nodig en dus luisteren naar elkaar, ook moesten we samenwerken en elkaar helpen. 
Als juf van deze groep ben ik super trots op de kinderen. Ze hebben een positieve ontwikkeling doorgemaakt. En dat zie ik terug in de klas en tijdens het buitenspelen. Echt Super!!
Alles zal echt niet in één keer goed gaan, maar als er iets speelt dan wordt het sneller opgelost. Niet alleen door mij, maar ook door de kinderen zelf. Ze begrijpen elkaar beter.